Cashflow, een ware breinbreker voor veel ondernemers. Geld is continu in beweging. Niet alleen in uw eigen organisatie, maar vaak ook op plaatsen waar u geen toegang toe hebt. Denk aan geld dat vast zit in investeringen en bedragen die uitstaan door openstaande facturen die nog niet aan u betaald zijn. Hoe krijgt u grip op de situatie? Hieronder enkele tips om de kapitaalstroom te optimaliseren.

Succesvolle ondernemers hebben in ieder geval 3 dingen gemeen:

  • ze weten wat hun cashflow is (wat er binnenkomt en uitgaat)
  • ze hebben inzicht in de gevolgen van hun besluitvorming op elk aspect van hun bedrijfsvoering
  • ze besteden hun geld op een verstandige manier

Dat klinkt logisch, maar hoe realiseert u dit? Lees verder hoe u een gezonde cashflow kunt opbouwen.

 

1. Wat is de cashflow van uw bedrijf?

U wilt natuurlijk dat er meer geld op uw rekening binnenkomt dan er van af gaat. Geld dat u ontvangt versus geld dat u uitgeeft is de essentie van de cashflow, maar echte kennis over uw cashflow gaat veel verder dan dat.

Een ondernemer met diepgaande kennis van de cashflow:

  • weet welk percentage van zijn geld hij besteedt aan welke soort uitgave (salarissen, voorraad, reclame, enz.).
  • is zich voortdurend bewust of zijn cashflow negatief of positief is en weet altijd de omvang van zijn schulden, als hij die al heeft.
  • is in staat de toekomstige cashflow te voorspellen. Zo kan in de maanden waarin een overschot wordt gerealiseerd een buffer worden opgebouwd voor de maanden waarin de inkomsten minder zijn of om (on)verwachte kosten te dekken.

 

Uitleg: Wat is Cashflow

 

2. Zorg voor inzicht in de gevolgen van uw financiële beslissingen

Het lijkt misschien eenvoudiger om te vertrouwen op uw ondernemersgevoel bij het nemen van financiële beslissingen, maar de cijfers liegen sporadisch. Het beste is om volledig inzicht te hebben in elke financiële beslissing, hoe klein deze ook mag lijken. Misschien overweegt u om nog een fulltime medewerker aan te nemen. Is de productiviteit die extra kosten waard? Is uw cashflow gezond genoeg om die kosten te kunnen dragen voor een langere periode? Misschien zou een parttime medewerker of zelfs een freelancer een beter alternatief kunnen zijn.

Succesvolle ondernemers wegen de gevolgen van beslissingen goed af en maken geen impulsieve keuzes. Vooral wanneer die beslissingen invloed hebben op hun levensonderhoud en hun cashflow. Alles begint met een krachtig fundament voor inzicht in uw financiële positie.

 

3. Geef geld op een verstandige manier uit

Elke aankoop die u doet met zakelijke inkomsten, moet van meerwaarde zijn voor het bedrijf. Of het nu ten goede komt aan de groei van het bedrijf, de klanttevredenheid, de omzet of vragen van nieuwe klanten… De aankoop moet plaatsvinden met de inzet om een hoger doel te bereiken. Elk bedrijf en haar behoeften zijn verschillend, maar voorbeelden van verstandige uitgaven zijn onder meer:

  • bewezen vormen van reclame
  • een grotere voorraad die groei ondersteunt
  • het inhuren van medewerkers om de productiviteit te verhogen en de werklast van hardwerkende teamleden te verlichten tijdens drukke seizoenen
  • evenementen om nieuwe klanten te laten kennismaken met het merk en om bestaande klanten daar opnieuw mee te laten kennismaken.

 

Kennis is de sleutel voor een gezonde cashflow

Hoe meer inzicht u hebt in uw bedrijf, hoe groter de kans van slagen. Dankzij deze kennis kunt u uw geld uitgeven in gebieden van uw bedrijf die de investering het meest nodig hebben, krijgt u inzicht in de voor- en nadelen van zakelijke beslissingen die u moet nemen en bent u op de hoogte van zelfs de kleinste details van uw cashflow. Met kennis komt macht. In het geval van uw bedrijf komt uw macht in de vorm van een constante en gestage cashflow die uw bedrijf de komende jaren geen windeieren zal leggen.

Dit stuk kennis wordt geborgd in uw bedrijfssoftware (ERP-systeem, boekhoudpakket en eventuele additionele applicaties). Hierin bevindt zich zeer waardevolle informatie over zowel de actuele stand van zaken tot zelfs de trends ontwikkelingen over meerdere boekjaren heen.

Wilt u meer grip op de zaak of wilt u van gedachten wisselen over de mogelijkheden op meer waardevolle informatie over uw cashflow, KPI’s en/of andere bedrijfsprestaties? Wij helpen u hier graag bij.

Rianne Geevers

Heeft u vragen over dit onderwerp?

Neem dan even contact op met Rianne Geevers

Stuur mij een e-mail 06 - 3361 6089