Het aantal verkopen via het internet is een miljarden business. Bestellen in een webshop is gemeengoed geworden. Ondanks de enorme groeicijfers blijkt dat veel bedrijven die zich richten op B2B (zoals groothandels en productiebedrijven) nog geen webshop heeft. Momenteel is er sprake van een ware inhaalslag.

Misvattingen over B2B e-commerce

Een veel gehoord argument is dat online verkoop niet geschikt is voor B2B of voor de business van betreffend bedrijf. Veel B2B-bedrijven hebben het idee dat een webwinkel niet past binnen hun business. Toch hebben deze organisaties elke dag te maken met uitdagingen zoals klant specifieke tarieven en/of een wisselend assortiment. Het orderproces is anderzijds gevoelig voor menselijke fouten en klanten willen steeds vaker buiten de reguliere openingstijden bestellen.

Onderzoek wijst uit dat B2B kopers uitgebreid online productonderzoek doen. Ze gaan er ook vanuit bij hun leveranciers online te kunnen bestellen. Ze willen zelf de touwtjes in handen hebben, tijd besparen bij productonderzoek en online kunnen aankopen via een efficiënt bestelproces. Daarnaast is het voor B2B marketeers is ook interessant dat bijna de helft van alle B2B inkopers tussen de 18 en 34 jaar is, dus nog relatief jong.

Ook een ander veelgehoord bezwaar dat ‘onze producten niet geschikt zijn om online verkocht te worden’, snijdt geen hout. Er zijn talloze voorbeelden van webwinkels waar je zelf producten kunt samenstellen en aanpassen. In elke fase van het proces krijg je dan de informatie die je nodig hebt en dit gaat vaak veel verder dan bij persoonlijke interactie met een verkoper, omdat je makkelijker voorbeelden kunt zien of video’s kunt bekijken die het proces ondersteunen.

Ruimte voor persoonlijk contact

Bij de start met een webshop gaat er een wereld open voor het bedrijf. Een significant deel van de bestaande klantengroep is gewend om online aankopen te doen, privé en/of zakelijk. Bovendien heeft het internet een enorm bereik, waardoor ook veel nieuwe potentiële klanten worden bereikt. Dit biedt een nieuwe markt en bovendien het voordeel dat een groot deel van de orders voor een groot deel automatisch kan worden afgehandeld. Dit biedt ruimte voor bijvoorbeeld extra persoonlijk contact met belangrijke klanten, waardoor het onpersoonlijke van online kan worden gecompenseerd.

Ard Keller tot slot: “Online zakendoen is een onderdeel geworden van onze bedrijfsvoering, waar overigens ook steeds meer vaste klanten gebruik van maken. De webshop is voor ons een strategische keuze, niet omdat het ons enorm veel extra business oplevert, maar omdat je vandaag de dag zonder webshop een groot risico loopt.’  (bronnen: cxo.nl en dutchitchannel.nl)

Samen met HRT Business Solutions

Beginnen met e-commerce is meer dan alleen het opzetten van een webshop. HRT Business Solutions heeft specialisten en tools (software) om op efficiënte manier te groeien en stappen te zetten, bijvoorbeeld de start met e-commerce. Denkt u hierbij aan de (her)inrichting van de financiële organisatie, de inzet/combinatie van software en het genereren van stuurinformatie.

Bart Scheepens

Wilt u meer weten over dit onderwerp?

Neemt u dan contact op met Bart Scheepens

06 - 5130 3887 [email protected]