Twijfelt u of uw HR beleid controle proof is? Uw organisatie is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Uw medewerkers hebben een arbeidsovereenkomst, 24 vakantiedagen per jaar op basis van een 40-urige werkweek en u bouwt pensioen voor ze op via een pensioenverzekeraar. Toch denkt u regelmatig dat u iets over het hoofd ziet. Heb ik functieomschrijvingen nodig voor mijn personeel? Moet ik een contract afsluiten bij een Arbodienst? Wat zijn de doorbetalingsregels bij ziekte van een medewerker?
De essentie van het voeren van een volwaardig HR beleid is belangrijker dan u misschien denkt. Als uw HR & payroll zaken niet op orde zijn, brengt dit de mogelijke risico’s met zich mee. In goede tijden zullen medewerkers niet snel aan de bel trekken. Maar stel er gebeurd iets (denk aan een disfunctionerende medewerker of een ex-medewerker die met terugwerkende kracht salaris vordert) dan wilt u er toch zeker van zijn dat u alles goed geregeld heeft? Daarnaast wilt u talent aan uw onderneming binden, maar uw huidige medewerkers ook blijven boeien. Hoe heeft u dit aangepakt? Bent u een aantrekkelijke werkgever voor potentiële collega’s?
Zoals u merkt komen roept het denken aan een correcte HR & payroll administratie of HR afdeling. In mijn huidige rol als HR adviseur heb ik in de afgelopen maanden voor meerdere cliënten een HR scan uitgevoerd.
Onze HR scan in 5 korte stappen:
Denkt u dat uw organisatie een dergelijk adviesrapport kan gebruiken? Ik help u graag.