In deze 24-uurs economie is tijd schaars. U heeft, ondanks de verbeterde gezondheidszorg, gemiddeld minder dan 85 jaar te besteden. Als u meer tijd nodig heeft, kunt u tijd van anderen kopen. Hoe? U plaatst een vacature, betaalt iemand salaris en krijgt daar tijd voor terug.

De werving en selectie van nieuwe medewerkers kost echter veel kostbare tijd. Ter illustratie: een recruitment professional, met alle mogelijke middelen tot zijn beschikking, vervult in een jaar gemiddeld 40 tot 70 vacatures. De schatting dat één traject een ondernemer minimaal 40 uur kost is daarom zeker niet overdreven.

Wie behandelt de vacatures?

Goed personeel is erg belangrijk voor een bedrijf. Het is letterlijk en figuurlijk het werkkapitaal en ik merk bij mijn klanten dat ze zich daar van bewust zijn. Vanuit deze ervaring is het vinden van juiste medewerkers dus werk voor een specialist. Echter wordt het in dienst nemen van een recruiter pas zinvol vanaf 50 vacatures per jaar. Maar wat nu als u minder vacatures per jaar heeft?

Meestal betekent dit dat iemand binnen de organisatie recruitment ‘erbij doet’. Vaak de directeur, office manager, noem maar op. Vaak hele kundige mensen, maar geen specialisten op het gebied van recruitment. Bovendien gaat dit ten koste van de tijd voor andere (lees: primaire) werkzaamheden.

Een klant van ons liep in de crisis tegen dit probleem aan. Ze hadden een hele kundige man in dienst die het recruitment ‘erbij deed’, maar geen specialist was. Deze situatie was niet ideaal. Daarom is besloten hun tijdelijke wervingsbehoefte uit te besteden aan HRT Business Solutions.

Met het tijdelijk uitbesteden van hun werving heeft onze klant nu meer tijd over om zich bezig te houden met het binnenhalen van nieuwe business. Hierdoor hebben ze tijdens de crisis het hoofd boven water weten te houden en is de onderneming nu florerende. 2016 was zelfs hun beste jaar ooit!

Geen uitzendbureau

Het grote verschil met een uitzendbureau is dat HRT Business Solutions aan de kant van de ondernemer staat. We dragen dus geen kandidaten aan die in een database zitten, maar we kijken samen met u naar wat (wie) uw organisatie nodig heeft. Bovendien kunnen we helpen met het gehele ‘onboardingstraject’, van vacature tot contract. Denkt u hierbij aan het eerste warme contact met de medewerker, het opstellen van de arbeidsovereenkomst tot aanmelding bij het salarissysteem en pensioen, etc.

Voordelen van ondersteuning bij recruitment

Het (tijdelijk) uitbesteden van de wervingsbehoefte kan dus tijd en geld besparen door:

  • Lagere kosten voor het actief werven van kandidaten vanwege meer ervaring met het recruitment proces, meer geautomatiseerde processen en kennis met de markt.
  • Doordat specialisten procesmanagement ver doorgevoerd hebben, kunnen zij sneller de juiste mensen werven.
  • Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste innovaties en ontwikkelingen in het recruitment vak, zoals nieuwe CV search technologieën of een state of the art ATS.
  • De ondernemer spreidt risico’s. Doordat het recruitment proces uitbesteed is hoeft de ondernemer zelf niet meer op zoek te gaan naar kandidaten in het eigen netwerk.

Wilt u ook gebruik maken van deze voordelen? Heeft u tijdelijk extra capaciteit nodig op uw HR-afdeling voor werving en selectie?

Ik kom graag in gesprek om te sparren over dit onderwerp en u als organisatie verder te helpen.

Niels de Boer Amsterdam

Heeft u vragen over dit onderwerp?

Neem dan even contact op met Niels de Boer

06 - 2029 6477 Stuur mij een e-mail