De administratie van bedrijven staat voor grote veranderingen. Nieuwe ontwikkelingen, zowel intern als extern, maken de stap naar een hoger niveau mogelijk. Een groot aantal bedrijven volgt deze ontwikkelingen of oriënteert zich. Een goede keuze, want er liggen enorme kansen om sneller te werken, saai/dubbel werk te automatiseren en betere stuurinformatie te vergaren.

De voordelen raken alle uithoeken van het bedrijf. Dit klinkt ook directie en management als muziek in de oren en maakt de administratie het kloppende hart van de organisatie. De belangrijkste trends en ontwikkelingen op een rijtje:

Trend 1: Mobiliteit

Ben je even niet op de zaak? Dat mag geen belemmering meer zijn om je werkzaamheden te kunnen doen. Een declaratie indienen, uren registreren, een offerte inschieten, verlof aanvragen, een factuur maken, de administratie bijwerken, prestaties van het bedrijf bekijken of zelfs een volledige werkplek onderweg? Speciaal hiervoor naar de zaak rijden is niet meer nodig.

Trend 2: Administratieve werkdruk verlagen

Een mens is geen machine. Daarom is het zonde medewerkers eenvoudig invoerwerk te laten doen zoals het inboeken van facturen of verwerken van bankafschriften. Ze kunnen meer. En bovendien loont het om terugkerende processen te automatiseren. Dit voorkomt (type)fouten en dubbel werk en medewerkers zijn beschikbaar voor bijvoorbeeld klantcontact, controle of aansturing.

Trend 3: Van cijfers naar stuurinformatie

De administratie is een zeer waardevolle bron van informatie. Veel softwarepakketten bieden uitgebreide mogelijkheden voor het maken van analyses, dashboards en rapportages. Met deze tools wordt in één oogopslag duidelijk hoe het ervoor staat en wat er nog moet gebeuren. Hierdoor wordt de bedrijfssoftware ook steeds meer gebruikt door andere afdelingen in het bedrijf.

Trend 4: Administratieve software als spin in het web

Waar vroeger nog veel all-in-one pakketten werden ontwikkeld worden nu steeds meer combinaties gemaakt. Steeds meer pakketten bieden uitstekende mogelijkheden om te koppelen en gegevens uit te wisselen. Sommige softwarehuizen hebben zelfs een eigen appstore voor applicaties die aan hun pakket kunnen worden gekoppeld.

Voorbeelden zijn webshops, apps voor buitendienstmedewerkers (declaraties, urenregistratie, CRM/sales), internetbankieren, salarisverwerking en HRM, toepassingen van de overheid (BTW-aangifte), rapportage tools, kassa systemen, koppeling met de accountant of bedrijfsspecifieke tools (voorraadbeheer, productiesysteem, planning, werkplaats, etc.)

Trend 5: Abonnement in de cloud

Een softwarepakket kopen komt nauwelijks nog voor. Applicaties worden steeds vaker aangeboden als abonnementsvorm in de cloud. Dat biedt meerdere voordelen. Zo is een aanvangsinvestering niet meer nodig. Het abonnement is eenvoudig opzegbaar. Ook updates en back-ups zijn normaliter centraal geregeld en de software draait in de cloud, waardoor ook de interne IT-kosten gedrukt kunnen worden. Ook biedt een applicatie in de cloud meer flexibiliteit qua werkplek (mobiliteit).

Trend 6: Focus en flexibiliteit

De komst van slimmere software brengt een bedrijf naar een hoger level. Ook de economie zit weer in de lift. Dergelijke ontwikkelingen brengen Nederland weer in een klimaat om te groeien. Met groei veranderen ook de behoeften. Hierdoor zien we steeds meer bedrijven gebruik maken van de inhuur van externe mensen. Waar vroeger alleen seizoenarbeiders werden ingehuurd, kiezen bedrijven ook steeds meer voor hoogopgeleide mensen voor tijdelijke opdrachten. Hierdoor wordt snel de juiste specialisatie ingevlogen en behoudt het bedrijf de flexibiliteit en kan het zich met het vaste team focussen op de core business.

Trend 7: Machine learning

Dichterbij dan we denken is ‘machine learning’, oftewel computers die leren en zichzelf ontwikkelen. Bij sommige scan & herken software gebeurt het bijvoorbeeld al. De software leert zichzelf aan om betere matches te maken. Op allerlei vlakken zijn ontwikkelaars bezig met nieuwe functionaliteiten. Zeker een term om te onthouden.

Bent u op zoek naar de ideale combinatie van software, eigen personeel en inzet van specialisten? Wij helpen u graag met de opzet en invulling van uw vraagstuk.

Bart Scheepens

Wilt u meer weten over dit onderwerp?

Neemt u dan contact op met Bart Scheepens

06 - 5130 3887 [email protected]